Logotipo del repositorio
 

Maestría en Educación (R)

URI permanente para esta colección

Examinar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 2 de 2
  • Ítem
    La oralidad como estrategia para fortalecer el rendimiento académico en tiempos de post pandemia en tres instituciones del territorio colombiano
    (2023) RODRIGUEZ PACHON, LUZ ANGELA
    This research proposal is carried out in 3 official educational institutions of the national territory, located in the departments of Boyacá, Santander and Meta with a sample of 23 third grade students, in order to strengthen academic performance through the execution of a didactic sequence made up of different orality activities that help improve communication skills. The methodology is based on the socio-critical paradigm through correlational research from a mixed approach, in which there is the implementation of observation and analysis instruments and techniques such as field diaries, diagnostic tests and surveys in order to collect information, which allows inquiring about the problem detected and thus to initiate an investigative process with the objective of strengthening their academic performance. Taking into account the findings obtained, difficulties are detected in the oral process of the students, leading to the design of a didactic material for students in order to suggest the teachers to use different strategies that strengthen these processes and thus achieve significant progress in each of the students. Keywords: Orality, academic performance, pandemic, post pandemic, didactic sequence
  • Ítem
    EL JUEGO QUIEN BUSCA ENCUENTRA COMO RECURSO GERONTAGÓGICO. FASE I: PERCEPCIÓN DEL DISEÑO, BAJO LOS CRITERIOS DE ESTÉTICA, MECÁNICA Y DINÁMICA DEL MODELO MDA
    (2023-09-28) VEGA BARRETO, MARIA VICTORIA
    The objective of the research was to establish what perception older people have regarding the design of the Quien Busca Encuentra game, as a gerontagogical resource, under the criteria of Mechanics, Dynamics and Aesthetics of the MDA Model. Focus groups were established in which Quien Busca Encuentra was played and subsequently a battery of questions was applied to know the perception of older people (n=33) and socio-health professionals (n=5). regarding the characteristics of the game based on the MDA model. The results indicate that the game Quien Busca Encuentra is a game that meets the components of the mechanics and dynamics criteria, but not the aesthetic criteria since it is not a game that evokes certain emotions or sensations, on the other hand, It is considered that the MDA model may be an appropriate methodology for the design and evaluation of board games for elderly people, however, an adjustment is proposed in the model regarding the aesthetic criterion, where only the graphic design aspects are valued. and the physical components of the game. Guidelines are proposed for the design and development of board games for olderly people.
LICENCIA DE CREATIVE COMMONS UGC

Este portal, los registros y los objetos digitales que lo conforman entiéndase trabajos de grado y todos sus componentes digitales, se encuentran protegidos bajo la siguiente licencia de protección de derechos de autor CREATIVE COMMONS, la cual indica que usos puede dársele al contenido depositado en esta herramienta.

Reconocimiento (Attribution): En cualquier explotación de la obra autorizada por la licencia hará falta reconocer la autoría. - El material creado por usted puede ser distribuido, copiado y exhibido por terceros si se muestra en los crédito. "Ejemplo: Josué publica su fotografía con Licencia de Atribución, porque desea que el mundo emplee su fotografía, dejando constancia que es suya. Vero encuentra esta fotografía en Internet y desea incorporarla a la página de inicio de su web. Vero coloca esta fotografía y claramente indica que Josué es la propietaria."

No Comercial (Non commercial): La explotación de la obra queda limitada a usos no comerciales. – Nadie puede obtener ningún tipo de beneficio económico de la obra de forma directa o indirecta. "Ejemplo: Vero publica su fotografía con licencia No comercial. Josué incorpora una parte de la fotografía de Vero en parte de un póster. Josué no estaría autorizado a vender ese póster sin la autorización de Vero."

Sin obras derivadas (No Derivate Works): La autorización para explotar la obra no incluye la transformación para crear una obra derivada. – El material creado por usted no puede ser trasformado y mostrado como una nueva obra derivada. "Ejemplo: Josué graba su canción con una Licencia de No derivación del trabajo. Diego No podría tomar parte de esta obra para incorporarla a otra suya o realizar modificaciones sobre la misma, sin la autorización de Josué."

Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional