Show simple item record

Colombia y la educación del siglo xxi ¿una escuela postmoderna?

dc.creatorValencia Leguizamón, Mariana
dc.creatorRodríguez León, daniel
dc.date2011-02-21
dc.date.accessioned2021-08-31T19:41:16Z
dc.date.available2021-08-31T19:41:16Z
dc.identifierhttps://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/120
dc.identifier10.18634/sophiaj.7v.1i.120
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11396/6636
dc.descriptionThis article is a theoretical refl ection on the urge of rethinking the school as the social scenario where teachers evolve. For this purpose, at our sight, four elements are intertwined as the context and the reason for the situation itself. The unbalance in the relation between the modern and post modernist approaches which according to Gianni Vattimo constitutes the fi rst step as the XXI century socio cultural context of the school . Secondly, we remember the rupture between university and society reported by Durkheim within the French context which is related here as an analogy. Thirdly, we state, the problematic relation between knowledge and power from Lyotard perspective, and fi nally we try to outline the responsibilities of Colombian teachers to the light of these three previous statements.KEY WORDS Education, modernism, postmodernism, teacher, knowledge, power, collegeen-US
dc.descriptionEl presente artículo constituye una reflexión teórica sobre la necesidad de re-pensar la escuela como institución social en virtud del lugar que podría ocupar en ella el maestro Colombiano.  Para ello, se proponen cuatro momentos que entretejen, a nuestra manera de ver, el contexto y las razones del problema. La inestabilidad de la relación modernidad-postmodernidad desde Gianni Vattimo constituye el primer estadio como contexto socioculural de la escuela en el siglo XXI. En segundo lugar, recordamos la ruptura entre universidad y sociedad denunciada por Durkheim en el contexto Francés, y relacionada aquí a manera de analogía. En el tercer momento, planteamos la relación problemática entre saber y poder desde Lyotard y, finalmente, intentamos perfilar las responsabilidades del maestro colombiano a la luz de las tres dificultades (sub-temas del texto) anterioreses-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad La Gran Colombiaes-ES
dc.relationhttps://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/120/201
dc.rightsDerechos de autor 2011 Universidad La Gran Colombiaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es-ES
dc.sourceSophia; Vol 7 No 1 (2011): Sophía: Educación; 20-27en-US
dc.sourceSophia; Vol. 7 Núm. 1 (2011): Sophía: Educación; 20-27es-ES
dc.source2346-0806
dc.source1794-8932
dc.subjectEducaciónes-ES
dc.subjectmodernidades-ES
dc.subjectpostmodernidades-ES
dc.subjectmaestroes-ES
dc.subjectsaberes-ES
dc.subjectpoderes-ES
dc.subjectuniversidades-ES
dc.titleColombia and xxi century education a post modernist school?en-US
dc.titleColombia y la educación del siglo xxi ¿una escuela postmoderna?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record